Att få till ett dubbelspår på järnvägen mellan Härnösand och Gävle har länge stått högt på agendan för länets politiker. Inte minst i Sundsvall och Härnösand, de kommuner som kanske har mest att vinna på att restiden till städerna längs kusten ner mot Stockholm förkortas samt att Ostkustbanan på ett bättre sätt än i dag ansluts till Botniabanan norröver. Det är inte rimligt att restiden de senaste decennierna har ökat med över en halvtimma på sträckan Sundsvall–Stockholm. Detta som en följd av ökad trafik och fler stopp för tågmöten på enkelspåret norr om Gävle.
Läs vidare med Digital!
Läs dina lokala nyheter för 8 kr/vecka i 8 veckor - du betalar 32 kr/månad. Därefter tillsvidare 119 kr/månad.
Ingen bindningstid. Säg upp när du vill.
Visa vad som ingår i Digital
Det här ingår i Digitalpaketet
- Alla lokala nyheter på vår sajt och nyhetsapp.
- Läsarshoppen med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
- Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.